سفارش تبلیغ
صبا ویژن

91/6/21
3:44 عصر

آدمی را آب و نانی باید و آنگاه آوازی

بدست محمد صالح یقموری در دسته اقتصادی

مطالعه مباحث اقتصاد کلان جهت آمادگی برای کنکور ورودی کارشناسی ارشد برایم انگیزه ای شد تا سری به سایت بانک مرکزی بزنم و برخی از آمار ها را بررسی کنم.

یکی از شاخص های مهمی که در اقتصاد کلان برای اندازه گیری افزایش قیمت محاسبه می شود، شاخص مصرف کننده است. این شاخص افزایش قیمت سبد کالای مصرفی یک شخص را نسبت به سال گذشته به دست می آورد.

سبد کالا شامل کالاها و خدماتی است که یک شخص در طول یک سال از آن استفاده می نماید. (مانند خوراک، پوشاک، مسکن، خدمات حمل و نقل و...)

این شاخص در سال 90 نسبت به سال 89 ، 21.5 درصد افزایش داشته است. اما نکته قابل توجه، گروه خوراکی هاست، که نسبت به سال قبل 33 درصد افزایش قیمت داشته است. این نشان دهنده سخت تر شدن زندگی برای اقشار کم درآمد جامعه است. چرا که در سبد مصرفی این افراد، مواد خوراکی سهم بیشتری را داراست.

شاخص دیگر، شاخص تولید کننده است. این شاخص شامل مواد خام (مانند فلزات)، کالاهای واسطه ای (که در تولید دیگر کالاها نقش دارند مانند پلاستیک) و کالاهای نهایی (که همان کالاهایی هستند که مصرف کنندگان استفاده می کنند مانند ماشین لباسشویی) به قیمت کارخانه می شود.
این شاخص در سال 90 نسبت به سال 89 یک افزایش 34.2 درصدی داشته است. معمولا این شاخص در برآورد تورم سال بعد نقش بسزایی دارد. افزایش قیمت های شدید امسال می تواند موید این نکته باشد.

البته نباید از افزایش قیمت های کالاهای وارداتی که ناشی از افزایش قیمت دلار است غفلت کرد.